Centar za cjeloživotno obrazovanje

Uvod

Centar za cjeloživotno obrazovanje Sveučilišta obrane i sigurnosti „Dr. Franjo Tuđman“ obuhvaća sve ključne elemente koji se odnose na programe cjeloživotnog obrazovanja a koji se temelje na načelima cjeloživotnog učenja. Cjeloživotno obrazovanje je koncepcija koja obrazovanje promatra kao cjeloživotni proces organiziranog učenja, koje započinje obveznim školovanjem i formalnim obrazovanjem i traje cijeli život, dok se pojam cjeloživotnog učenja odnosi na sveukupnu aktivnost učenja tijekom života, a s ciljem unapređenja znanja, vještina i kompetencija.

Formalno, neformalno i informalno

Prema Agenciji za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, cjeloživotno obrazovanje kao institucionalno sastavni dio cjeloživotnog učenja može biti formalno i neformalno. Formalno obrazovanje je proces učenja koji je organiziran prema akreditiranom obrazovnom programu kojim se stječe javna isprava o određenom stupnju obrazovanja, a stečene kvalifikacije upisuju u e-radnu knjižicu. Neformalno obrazovanje je proces učenja koji je organiziran kao obrazovni program koji se ne dokazuje javnom ispravom, a usmjeren je na profesionalno osposobljavanje odraslih osoba za rad, za različite socijalne aktivnosti te za osobni razvoj. Na kraju obrazovnog procesa polaznik prima potvrdu o sudjelovanju. Nadalje, Agencija prepoznaje pojam informalnog učenja kojeg karakterizira to što nije strukturirano, već proizlazi iz iskustva i utjecaja društva na stavove, znanje i vještine pojedinca.

EU i nacionalni okvir

Cjeloživotno obrazovanje postalo je vodeće načelo brojnih nacionalnih obrazovnih sustava. Europski parlament snažno podržava stav da je cjeloživotno učenje ključ osiguravanja društvene integracije i postizanje jednakosti u mogućnostima. Navedeno se postiže uvođenjem cjeloživotnog učenja u strateške dokumente iz područja obrazovanja. Primjerice, to je vidljivo iz Nacionalne razvojne strategije Republike Hrvatske do 2030. koju je u veljači 2021. donio Hrvatski sabor. U Strategiji se navodi da je potrebno osigurati osposobljavanje za cjeloživotno učenje, ponajprije radi lakšeg prilagođavanja nepredvidivoj budućnosti i brzim promjenama uslijed globalizacije, promjenama na tržištu rada te utjecaja informacijsko-komunikacijskih tehnologija, migracija, kao i različitih kriza i neočekivanih situacija. Nadalje, da će se provoditi mjere kojima će se upisna politika usklađivati s potrebama razvoja tržišta rada, gospodarstva i društva te koje će olakšati cjeloživotno učenje osobama na tržištu rada svih dobnih skupina.


Uloga Sveučilišta

S obzirom na to da je navedeno načelo postalo ujedno i osnovno načelo hrvatskog obrazovanog sustava, Sveučilište obrane i sigurnosti „Dr. Franjo Tuđman“ osnovano kao vodeća visokoobrazovna i znanstveno-istraživačka ustanova za potrebe sustava domovinske sigurnosti i obrane u Republici Hrvatskoj će uspostaviti i razvijati nove programe cjeloživotnog obrazovanja modernog sustava domovinske sigurnosti i obrane koji je kapacitiran i prilagodljiv kako bi odgovorio na sve buduće izazove i prijetnje nacionalnoj sigurnosti Republike Hrvatske i kolektivnoj sigurnosti Europske unije i NATO saveza.

Pravna osnova

Zakon o osnivanju

Zakonom o osnivanju Sveučilišta obrane i sigurnosti određeno je da je jedna od djelatnosti Sveučilišta „ustrojavanje i izvođenje obrazovnih programa koji se temelje na načelima cjeloživotnog obrazovanja u području obrambenoga sustava i sustava domovinske sigurnosti“.

Statut Sveučilišta

Nadalje, prema Statutu Sveučilišta obrane i sigurnosti „Dr. Franjo Tuđman“ jedna od djelatnosti Sveučilišta je i ustrojavanje i izvođenje programa stručnog usavršavanja u okviru cjeloživotnog obrazovanja sa svrhom osposobljavanja za specifična stručna znanja i vještine.

Strateški ciljevi

  • kroz Centar za cjeloživotno obrazovanje poticati i razvijati društveno korisno učenje;
  • razvijati programe cjeloživotnog obrazovanja koji se temelje na načelima cjeloživotnog učenja, a usmjereni su na ciljane skupine, primjerice s obzirom na dob, potrebe društva, kretanja na tržištu rada, a sve s naglaskom na potrebe sustava domovinske sigurnosti;
  • uspostaviti sustav vrednovanja i priznavanja rezultata informalnog i neformalnog učenja;
  • omogućiti priznavanje skupova ishoda učenja kroz ponudu kratkih programa djelomične kvalifikacije.
     

Opis Centra

Također, prema ustroju i sistematizaciji radnih mjesta na Sveučilištu, jedna od ustrojstvenih jedinica Sveučilišta je i Centar za cjeloživotno obrazovanje. Centar za cjeloživotno obrazovanje je stručna sastavnica Sveučilišta koja planira, razvija, osmišljava, organizira i provodi programe cjeloživotnog obrazovanja iz područja vojno-obrambenih i sigurnosno-obavještajnih znanosti i umijeća u cilju razvoja domovinske sigurnosti i obrane Republike Hrvatske.

Misija Centra

Promocija i programi
  • * promocija i diseminacija programa cjeloživotnog obrazovanja utemeljenog na načelima cjeloživotnog učenja na Sveučilištu;
  • promicanje društveno korisnog učenja;
  • * razvijanje novih programa cjeloživotnog obrazovanja čija je svrha stjecanje i unaprjeđivanje kompetencija...
Istraživanje i kvaliteta
  • * poticanje cjeloživotnog obrazovanja s ciljem povećanja broja znanstvenih istraživanja i inovacija;
  • * provođenje istraživanja iz područja cjeloživotnog obrazovanja;
  • * kontinuirano unapređenje dostupnosti i kvalitete programa cjeloživotnog obrazovanja;
Projekti i suradnja
  • * prijava i provođenje projekata iz područja cjeloživotnog obrazovanja;
  • * suradnja sa stručnjacima, nadležnim ministarstvima, lokalnom i nacionalnom zajednicom te ostalim relevantnim dionicima iz područja domovinske sigurnosti;
  • * poticanje studenata i djelatnika Sveučilišta...;
  • * evaluacija programa cjeloživotnog obrazovanja.

Vizija Centra

Vizija Centra za cjeloživotno obrazovanje je biti prepoznat centar izvrsnosti u cjeloživotnom obrazovanju u interdisciplinarnom znanstvenom području, polju Sigurnosne i obrambene znanosti grani vojno-obrambenih znanosti i grani sigurnosno-obavještajne znanosti i umijeća u cilju razvoja domovinske sigurnosti i obrane Republike Hrvatske. Navedeno uključuje kontinuirano praćenje i unaprjeđenje sustava i programa cjeloživotnog obrazovanja na Sveučilištu i sastavnicama, promicanje i razvijanje novih programe cjeloživotnog obrazovanja te povećanje vidljivosti kao i dostupnosti programa cjeloživotnog obrazovanja na Sveučilištu.